رولیک روکش تفلون

معرفی و کاربرد رولیک روکش تفلون 

رولیک تفلونی همان طور که از نام آن مشخص است از مواد تفلون ساخته می‌شود. در واقع تفلون یک پلیمر غیر چسبی است که در برابر مواد شیمیایی و حرارت مقاومت بالایی دارد.  این نوع رولیک به صورت یک تکه و بدون کاسه بلبرینگ تولید شده است و به صورت کاملا بالانس بوده و نشیمنگاه بلبرینگ در یک راستا بوده است که این موجب شده است، طول عمر رولیک افزایش پیدا کند. این نوع رولیک به دلیل ویژگی‌های برجسته‌ی که دارد در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. 

این نوع رولیک محصولی بسیار تطبیق‌پذیر است؛ چون در برابر انجماد مقاومت بالایی دارد. در فضای خارجی بدون نیاز به حفاظت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ چون پلی‌اتیلن به UV مقاوم است. با افزایش وزن مولکولی خواص فیزیکی ترموپلاستیک بهبود پیدا می‌کند.در این مقاله ما به بررسی کاربردها و مشخصات رولیک تفلونی پرداخته‌ایم. 

کاربرد رولیک‌های روکش تفلون 

برای تولید رولرهای تفلونی ابتدا تفلون را تراشکاری می‌کنند؛ سپس بر روی پوسته اصلی کلیه قطعات جانبی مانند کاسه نمد، شافت رولر و بلبرینگ را قرار می‌دهند. از موارد کاربرد رولیک‌های تفلونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانجات مواد غذایی 
  • گچ 
  • مس 
  • معادن سنگ آهن
  • نمک
  • کاشی و سرامیک 
  • صنعت خودرو 
  • پزشکی 
  • الکترونیک 
  • صنعت شیمیایی 

صنعت پخت‌و‌پز یکی از کاربردهای رایج رولیک‌های تفلونی است؛ چون تفلون در برابر حرارت بالا مقاوم است و غذا به سطح رولیک چسبیده نمی‌شود. در صنایع غذایی برای تهیه پیتزا، کیک و نان از این رولیک‌ها استفاده می‌شود. این نوع رولیک‌ها به دلیل خواص ضد چسبی که دارند در فرآیندهای تولید و پردازش مواد الکترونیکی و شیمیایی که به سطوح ممکن است، چسبیده شوند، بسیار مفید و کارآمد هستند. به طور کلی رولیک‌ تفلونی در صنایع مختلف برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و این به دلیل مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر حرارت و خواص ضد چسبی آن است. 

رولیک‌های روکش تفلون در کجا قرار می‌گیرند

در فضاهایی که شرایط جوی مرطوبی وجود داشته باشد از رولیک تفلون استفاده می‌شود. علاوه بر این در فضاهایی که مواد حمل شونده خواص اسیدی دارند از این نوع رولیک استفاده خواهد شد. همچنین در محل‌هایی که سایش فلزی و خورندگی بسیار بالا وجود دارد این نوع رولیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. رولیک‌های تفلونی نسبت به رولیک‌های فلزی وزن سبک‌تر و کیفیت بالاتری دارند و بهترین نوع رولیک‌های نوار نقاله هستند. به همین دلیل در هنگام شروع و پایان عملیات مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند. 

خصوصیات و مشخصات فنی یک رولیک روکش تفلون 

رولیک‌ها در قسمت زیرین تسمه مابین مسیر نوار نقاله قرار می‌گیرند و نسبت به غلطک‌ها ساختار ساده‌تر و سبک‌تری دارند. رولیک تفلون خاصیت ضد چسب دارد. به همین دلیل در فرآیند تولید در صنایع مختلف مانع از چسبیدن مواد به سطوح می‌شود. 

ویژگی‌های رولیک تفلون یا رولر پلی‌اتیلن (PTFE)

رولیک تفلونی یا رولر پلی‌اتیلن یک نوع رولیک است که در ساخت آن از مواد پلی‌تترا فلوئورو اتیلن PTFE  استفاده شده است. PTFE  یک پلیمر غیر چسبی است که در برابر مواد شیمیایی و حرارت مقاومت بالایی دارد. این نوع رولیک در صنایع پلاستیک‌سازی، نساجی و صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

خواص ضد چسبی 

تفلون یک سطح غیر چسب دارد که از چسبیدن مواد مختلف جلوگیری می‌کند. به همین دلیل در فرآیندهای رنگ‌بری و چاپ بسیار مفید است. 

مقاومت در برابر حرارت 

در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و در دماهای بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل در فرآیندهای پرحرارتی مانند صنعت پلاستیک‌سازی استفاده می‌شود.  

مقاومت در برابر مواد شیمیایی

در برابر اکثر مواد شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در پالایشگاه‌ها و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ضریب اصطکاک پایین 

PTFE ضریب اصطکاک پایینی دارد و سایش و اصطکاک زیاد روی رولر ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل در صنایعی که به حرکت صاف و بدون اصطکاک نیاز باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند صنایع غذایی و صنایع نساجی 

به طور کلی رولیک‌های تفلونی یا رولر PTFE Roller  در صنایع مختلفی مانند شیمیایی، پلاستیک‌سازی، نساجی و چاپ استفاده می‌شوند و این به دلیل ضریب اصطکاک پایین، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و حرارت و خواص ضدچسبی آن است. 

سایر مشخصات رولیک تفلون 

رولیک پلیمری یا  King Roller  یکی از انواع رولیک است که با استفاده از مواد پلیمری ساخته شده است و در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • تولید و تغلیظ فلزات 
  • انتقال مواد
  • فرآیندهای صنعتی 

این نوع رولیک باعث کاهش مصرف انرژی و بهبود کارایی می‌شود و این به دلیل ویژگی‌های خاص آن است. عملیات نگهداری و نصب آسانی دارد که این از صدمه جسمی به متصدی پیشگیری می‌کند و در زمان نصب و تعویض رولیک‌ها باعث افزایش امنیت می‌شود و در نوارنقاله‌های دور از دسترس و بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد.  از فاکتورهای کلیدی رولیک‌های تفلونی حمل آسان‌تر و ارزن‌تر است. مقاومت در برابر ساییدگی و سطح پایین خوردگی رولیک‌ها باعث افزایش طول عمر آن‌ها شده است که این موجب کاهش هزینه، نگهداری و نصب آن‌ها در فروشگاه‌ها، معادن و کارخانجات شده است. 

رولیک‌های تفلونی یا پلیمری به دلیل مزایای منحصر به فردی که دارند به آن شاه رولیک (کینگ رولر) گفته می‌شود. این رولیک‌ها با تسمه‌ها سازگاری بالایی دارند و آلودگی صوتی کمتری ایجاد می‌کنند. پوشش ترموپلاستیکی و جذب صدای آن باعث کم شدن صدای آن شده است. رولیک‌های پلیمری سطح صاف و تمیزی دارند به همین دلیل از جمع شدن مواد روی آن‌ها جلوگیری می‌شود که این موجب تخلیه شدن کمتر مواد از روی آن‌ها و انحراف نوار نقاله‌ها می‌شود. 

 

ساختار رولیک روکش تفلون و چیدمان آب‌بندی رولیک روکش تفلون 

رولیک تفلون یا پلی‌اتیلن Polyethylene یک ترموپلاستیک کم تراکم با مشخصات زیر است:

  • پایداری حرارتی با محدوده دمای بالایی از منفی ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد 
  • مقاومت شیمیایی 
  • مقاومت مکانیکی 

از ویژگی‌ها و مشخصات رولیک تفلون می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • استحکام کششی و فشرده‌سازی بیشتر 
  • سختی بیشتر و مدول الاستیسیته 
  • مقاومت بیشتر در برابر سایش 
  • تغییرات کم در دماهای بالاتر 
  • مقاومت مکانیکی بالا
  • عایق الکتریکی خوب
  • وزنی سبک 
  • ثبات بیشتر ابعاد
  • رطوبت کم 

از دیگر ویژگی‌های ساختار رولیک تفلون می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد: 

اجزاء رولیک روکش تفلون 

اجزا رولیک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • میله مرکزی 
  • قطعات سیل‌بندی و آب‌بندی 
  • درپوش 
  • بلبرینگ 
  • لوله با متریال مختلف 
  • خار و سایر قطعات مربوطه 

سایر ویژگی‌های ساختار رولیک تفلون یا پلی‌اتیلن 

مقاومت بسیار بالا در برابر گرما و سرما از خصوصیات رولیک تفلون هستند. این نوع رولیک بر خلاف رولیک فولادی دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نمی‌شود. به همین دلیل رطوبت بالا رولیک از بین نمی‌رود و از رولیک‌های فولادی دوام بالاتری دارد. از برخی ویژگی‌های رولیک تفلون یا پلی‌اتیلن به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد: 

  • مقاومت در برابر سرمای زیاد و گرما 
  • مناسب برای محیط‌های با رطوبت بالا 
  • امکان بازیافت و استفاده دوباره 
  • صرفه‌جویی در قیمت و بالا بردن توان کار 
  • ۵۰ درصد سبک‌تر از رولیک‌های استیل 
  • کم صدا و تعادل پویا کامل 
  • تولید شده با چگالی بالا 

کاربرد رولیک روکش تفلون در صنایع مختلف 

از کاربرد رولیک تفلون در صنایع مختلف موارد زیر را می‌توان نام برد: 

صنعت چاپ 

در دستگاه‌های چاپ از رولیک‌های تفلونی استفاده می‌شود. در ماشین‌های چاپ افست و فلکسوگرافی از این نوع رولیک به عنوان رولیک‌های فشار‌دهنده استفاده می‌شود‌.

صنعت بسته‌بندی 

در دستگاه‌های بسته‌بندی برای انتقال و فشردن مواد مانند فویل‌های غیرچسبنده، بسته‌بندی‌های نایلونی و فیلم‌های پلاستیکی استفاده می‌شوند. 

صنعت چسب 

از رولیک‌های تفلونی به عنوان رولیک‌های انتقال و فشرده‌کننده‌ها در خطوط تولید چسب و پوشش‌دهنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

صنعت پلاستیک 

رولیک‌های تفلونی برای فشردن مواد پلاستیکی و رولرهای ضد چسب در خطوط تولید پلاستیک و فرآیندهای قالب‌گیری استفاده می‌شوند. 

صنعت نساجی 

برای تسمه‌ها و دستگاه‌‌های انتقال پارچه از رولیک‌های تفلونی به عنوان رولرهای ضد چسب استفاده می‌شود. 

صنعت چرم 

به عنوان رولرهای فشرده‌کننده و ضد چسب در فرآیندهای تولید چرم و پردازش آن کاربرد دارد. 

در صنایع مختلفی مانند صنایع دارویی، مواد غذایی، گاز، نفت، مواد شیمیایی، معدنی و فلزی از رولیک‌های تفلون استفاده می‌شود. 

مزایا و معایب رولیک روکش تفلون 

در این قسمت از مقاله مزایا و معایب رولیک تفلون را برای شما عزیزان شرح داده‌ایم.

مزایا رولیک روکش تفلون 

از مزایا رولیک تفلون یا  PTFE Roller می‌توان موارد زیر را نام برد: 

خواص ضد چسبی 

سطح غیر چسب تفلون از چسبیدن مواد به رولیک جلوگیری می‌کند. در فرآیندهای مانند چاپ، صنعت غذایی و رنگبری که با مواد چسبنده سروکار دارند  رولیک تفلونی بهترین انتخاب است.

مقاومت در برابر حرارت 

در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و در دماهای بالا استفاده می‌شود. در فرآیندهای پرحرارتی مانند کوره‌های حرارتی، ذوب فلزات و پلاستیک‌سازی  این نوع رولیک کاربرد دارد.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی 

در برابر مواد شیمیایی قوی، حلال‌ها، قلیاها و اسیدها مقاوم است و در فرآیندهای با مواد شیمیایی قدی، پالایشگاه‌ها و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ضریب اصطکاک پایین 

ضریب اصطکاک کمی دارد و در صنایعی مانند داروسازی، صنایع غذایی و نساجی استفاده خواهد شد.

دوام و ماندگاری بالا 

دوام و ماندگاری بالایی در برابر سایش، مواد شیمیایی و حرارت دارد. 

معایب رولیک روکش تفلون 

از معایب روکش تفلون به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد: 

قابلیت سایش 

این نوع رولیک با این که در برابر سایش مقاومت بالایی دارد؛ ولی در برابر اصطکاک شدید ممکن است، دچار سایش و ساییدگی شود. 

انعطاف‌پذیری محدود 

این نوع رولیک انعطاف‌پذیری محدودی دارد که این ممکن است در مواردی که به انعطاف بیشتر و تطبیق با سطوح مختلف نیاز باشد، محدودیت ایجاد کند. 

هزینه بالا 

مواد تفلونی قیمت بالایی دارند به همین دلیل گزینه‌ای هزینه‌بر هستند که به ماشین‌آلات و فناوری‌های خاص نیاز است که این باعث افزایش هزینه تولید شده است. 

عدم انتقال حرارت بهینه 

این نوع رولیک عایق حرارتی خوبی است و به خوبی حرارت را عاید نمی‌کند. به همین دلیل در برخی از برنامه‌ها که نیاز به انتقال حرارت بهینه است، محدودیت‌هایی ایجاد خواهد کرد. 

قیمت رولیک روکش تفلون 

قیمت رولیک تفلون به عوامل زیر بستگی دارد: 

اندازه و ابعاد 

اندازه و ابعاد تاثیر مستقیمی روی قیمت رولیک پلیمری دارد. رولیک‌های بزرگ‌تر با ویژگی‌های خاص قیمت بالاتری دارند.

جنس و نوع مواد 

نوع مواد پلیمری روی قیمت رولیک تفلون تاثیر‌گذار است. 

تولید‌کننده 

در تعیین قیمت تولید‌کننده رولیک پلیمری تاثیر مستقیمی دارد و برخی از تولید‌کنندگان معتبر محصول خود را با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند.

تعداد و میزان سفارش 

حجم سفارش روی قیمت رولیک تاثیر‌گذار است و سفارش بزرگ‌تر باعث ایجاد تخفیفات قیمتی می‌شود. 

ویژگی‌های خاص 

برخی ویژگی‌های خاص مانند ویژگی‌های عایقی و مقاومت به مواد شیمیایی باعث افزایش قیمت رولیک می‌شوند.

بازار محلی 

بسته به بازار محلی و منطقه مختلف قیمت رولیک‌های پلیمری متفاوت است. 

خرید رولیک تفلونی 

برای خرید رولیک پلیمری یا تفلونی باید به نکات زیر توجه کنید:

تعیین نیازهای خود 

برای رولیک پلیمری ابتدا نیازهای خود مانند  تعداد رولیک‌ها، ویژگی‌های عایقی، مقاومت به مواد شیمیایی، اندازه و ابعاد مورد‌نیاز را مشخص کنید. 

پیدا کردن تامین‌کنندگان

از طریق اینترنت، توصیه همکاران، نمایشگاه‌ها و دایرکتوری‌های صنعتی می‌توانید تامین‌کنندگان رولیک تفلون را پیدا کنید. 

تماس با تامین‌کنندگان 

با تامین‌کنندگان تماس بگیرید و جزئیات سفارش خود مانند قیمت، تاریخ تحویل، تعداد و مشخصات فنی را مشخص کنید. 

درخواست پیشنهادات 

پیشنهادات قیمت را از تامین‌کنندگان درخواست کنید تا از شرایط پرداخت و شرایط تحویل مطمئن شوید. 

مقایسه پیشنهادات 

پیشنهادات قیمت تامین‌کنندگان مختلف را مقایسه کنید و به عواملی مانند شرایط تحویل، تضمینات، کیفیت مواد و قیمت توجه نمایید. 

انتخاب تامین‌کننده 

بهترین تامین‌کننده را انتخاب کنید. 

انجام سفارش 

با تامین‌کننده انتخابی خود سفارش نهایی را انجام دهید و به صورت دقیق در قرارداد مذاکره یا توافق‌نامه شرایط تجاری و مشخصات فنی را بیان کنید. 

پرداخت و تحویل 

پرداخت را مطابق با شرایط تجاری انجام دهید و در زمان تعیین شده رولیک را تحویل بگیرید. 

نظارت و تست 

برای مطابقت با مشخصات فنی رولیک‌ها را باید تست کنید. 

نگهداری و خدمات پس از فروش 

نگهداری مناسب رولیک‌ها را انجام دهید و از خدمات پس از فروش تامین‌کننده بهره‌مند شوید.

با تامین‌کننده در مورد هر گونه نیاز اضافی و سوال ارتباط برقرار کنید تا از درست بودن سفارش خود اطمینان حاصل نمایید. 

 

عملکرد رولیک روکش تفلون 

رولیک تفلون همانند سایر رولیک‌ها ساختار سبک‌تر و ساده‌تری نسبت به غلطک‌ها دارد و مهم‌ترین تفاوتی که بین رولیک و غلطک وجود دارد این است که به صورت هرزگرد رولیک‌ها عمل می‌کنند و به تسمه در نوار نقاله و کانوایر نیرویی جداگانه و مجزا وارد نمی‌کند. 

نحوه کار رولیک تفلون همانند سایر رولیک‌ها به این شکل است که بعد از این که دستگاه روشن شد. رولیک بر روی بدنه دستگاه نوار نقاله غلت می‌خورد و باعث به حرکت درآوردن تسمه نقاله می‌شود. در واقع دستگاه نوار نقاله به رولیک وابسته است تا بتواند به کار خود ادامه دهد. 

نصب رولیک بر روی کانوایر به این صورت است که به صورت ثابت و ساکن شفت shaft بر روی شاسی و بدنه دستگاه قرار می‌گیرد و به سمت جلو تسمه حرکت می‌کند. کاهش اصطکاک میان سطوح متحرک یکی از نکات مهمی است که در انتخاب و ساخت رولیک‌ها باید به آن‌ها توجه کرد. از مهم‌ترین وظایف و کارایی رولیک‌ها می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد: 

  •  ایجاد اصطکاک بین قطعات مورد حمل و سطح نوار نقاله و سطح کانوایر 
  • استحکام و استقامت در برابر تسمه در حین مسیر کانوایر و قطعات حمل شده 
  • تسریع حرکت کانوایر 
  • به گردش درآوردن نوار نقاله 

انواع رولیک تفلونی 

دستگاه‌های نقاله دو غلطک اصلی دارند که در ابتدا و انتهای دستگاه قرار گرفته‌اند و از الکتروموتور قدرت چرخش خود را دریافت می‌کنند و باعث به حرکت درآوردن نوار نقاله می‌شوند. علاوه بر غلطک‌های که در سر و ته سیستم‌های نقاله وجود دارند از هرزگرد و رولیک‌ها هم در این دستگاه‌ها استفاده شده است. در طول مسیر نقاله رولیک‌ها قرار دارند و در طول مسیر وظیفه هدایت نوار را بر عهده دارند. 

رولیک تفلونی در قطر و طول مختلفی وجود دارد و در هنگام خرید باید به طول لوله، شافت و قطر لوله و شافت توجه کنید.‌ رولیک یک نوع هرزگرد است که قیمت اصلی جابه‌جایی مواد را انجام می‌دهد و در ظرفیت، ابعاد و اندازه مختلفی تولید می‌شود. 

مشخصات منحصربه‌فرد رولیک‌های تفلونی یا رولیک‌های با جنس پلی‌اتیلن 

از مشخصات منحصر‌به‌فرد رولیک‌های تفلونی به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

مقاومت در برابر رسانایی الکتریکی 

رولیک‌های PTFE یا رولیک‌های تفلونی مقاومت رسانایی بالایی دارند و جزو نارسانا هستند. 

مقاومت در برابر ترکیبات شیمیایی مختلف 

در مجاورت با ترکیب‌های شیمیایی مختلف مقاومت بالایی دارند.

مقاومت دمایی در برابر سرما و گرما 

 رولیک‌های پلی‌اتیلن عایق حرارتی هستند و رنج دمایی بالا را می‌توانند، تحمل کنند و مانع از انتقال حرارت می‌شوند.

سطح صاف و هموار و اصطکاک مناسب 

سطح صاف و هموار این نوع رولیک‌ها باعث شده است، چسبندگی کمتری داشته باشند و به دلیل اصطکاک مناسب از فرسایش سریع جلوگیری می‌کنند.

مقرون به صرفه بودن 

رولیک‌های تفلونی در مقابل رولیک‌های دیگر مانند رولیک‌های فلزی قیمت بالاتری دارند؛ ولی به دلیل طول عمر بالای آن‌ها از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند. 

سخن پایانی 

برای به حرکت درآوردن نوار نقاله بر روی دستگاه نقاله از رولیک استفاده می‌شود. یکی از انواع رولیک، رولیک تفلون است که از یک پلیمر غیر چسب ساخته می‌شود. این نوع رولیک همانند سایر رولیک‌ها از قطعات سیل‌بندی و آب‌بندی، میله‌مرکزی، درپوش، بلبرینگ، لوله و خار تشکیل شده است. 

کارخانجات مواد غذایی، گچ، مس، معادن سنگ آهن، نمک، کاشی و سرامیک، صنعت خودرو، پزشکی، الکترونیک و صنعت شیمیایی از کاربردهای رولیک تفلون هستند. مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر حرارت بالا، خواص ضد چسبی، ضریب اصطکاک پایین و دوام و ماندگاری بالا از مزایا روکش تفلون محسوب می‌شوند. این نوع رولیک از رولیک‌های استیل ۵۰ درصد سبک‌تر است. بهترین رولیک برای محیط‌های با رطوبت بالا محسوب می‌شود. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *