کاربرد درام ثابت

fixed drum application

درام ثابت چیست و چه کاربردی دارد؟

درام ثابت یا (درام هد) یکی از درام‌های نوار نقاله است که در دو نوع پیچیده و ساده طراحی و تولید می‌شود. در نوار نقاله‌ تسمه‌ای وجود دارد که از انتها و ابتدا به دو سر درام متصل است. اصولا درام اول را محرک و درام دوم را متحرک می‌گویند که در ادامه درباره آنها می‌خوانیم. درام‌ محرک یک نوع غلتک است که به گیربکس متصل شده است. این دستگاه دارای کاربردهای بسیار است که عمده آنها در گروه فعالیت‌های صنعتی قرار می‌گیرند. درام ثابت یا همان درام هد به که با نام (درام محرک) نیز شناخته می‌شود، یکی از قطعات موجود در نوار نقاله است. روکش این سازه معمولا از لاستیک است که باعث افزایش عمر تسمه می‌شود. درام هد به گیربکس و الکتروموتور متصل است، و در واقع نیروی چرخشی خود را از آنها دریافت می‌کند. از دیگر وظایف این درام ایجاد اصطکاک میان تسمه و سطح بدنه خود است، با این کار تسمه در حالت کشیدگی قرار می‌گیرد و جا به جا نمی‌شود. درام هد بر روی تنش تسمه نیز تاثیر دارد، و سطح آن نباید ناهمواری داشته باشد چون ممکن است به تسمه آسیب برساند. با تنظیم زاویه درام تنش تسمه نیز تنظیم می‌شود.

همان‌طور که قبل‌تر گفته شد درام ثابت در ابتدای نوار نقاله قرار دارد. جنس این سازه از فولاد ST37 است.  از این رو مسیر حرکت تسمه را نیز تعیین می‌کند، و از انحراف و خروج تسمه از مسیر اصلی خود جلوگیری می‌نماید. قطر درام ثابت بستگی به نوع بار و همینطور ظرفیت نوار نقاله دارد. در رابطه با کاربرد درام ثابت نیز می‌توانیم به مواردی از جمله، صنایع گچ، سیمان و آهک، فولاد، زغال سنگ، شن‌ و ماسه فعاليت‌های کشاورزی اشاره کرد.

 

بررسی جزئیات کاربرد درام ثابت

کاربرد‌ درام ثابت بر اساس نوع ساختاری آن متفاوت است. درام غلطک ثابت که به نام درام هد یا درام محرک نیز شناخته می‌شود، در ابتدای نوار نقاله جای می‌گیرد و وظایف مهمی را در عملکرد نوار نقاله ایفا می‌کند. از اصلی ترین کاربرد درام ثابت می‌توان به ایجاد حرکت اشاره کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین کارایی‌های یک درام را ذکر می‌کنیم.

  •  تنظیم تنش تسمه و هدایت تسمه: با تنظیم زاویه درام هد می‌توان تنش تسمه را تنظیم کرد.تنش مناسب تسمه از پارگی و ساییدگی زودرس آن جلوگیری می‌کند. درام هد با قرارگیری در ابتدای نوار نقاله، مسیر حرکت تسمه را تعیین می‌کند. این امر از انحراف تسمه و خروج آن از مسیر جلوگیری می‌کند.
  • تغییر جهت تسمه و افزایش طول عمر تسمه: درام هد را اگر در زاویه مناسب قرار دهیم، می‌توانیم مسیر حرکت تسمه را هم تغییر دهیم. علاوه بر تغییر جهت، عمر قطعه نیز درام هد تعیین می‌کند در واقع با کشش و تنظیم تنش تسمه از پارگی و ساییدگی زودرس آن جلوگیری می‌کند.
  • کاهش اصطکاک و کشش تسمه: در درام ثابت با استفاده از روکش‌های مناسب مانند لاستیک، می‌توان اصطکاک موجود بین درام هد و تسمه را کاهش داد و به حرکت آسان‌تر و روان‌تر تسمه کمک کرد. انتخاب درام‌ غلطک ثابت با توجه به تنوع‌اش در بازار، انتخاب نوع مناسب آن نیازمند تخصص و تجربه است. درام هد با ایجاد اصطکاک بین تسمه و سطح خود، آن را تحت کشش قرار می‌دهد. این کشش از لغزش این سازه و جابجایی بار روی آن جلوگیری می‌کند.

 

کاربرد‌های کاربرد درام ثابت

بر خلاف انتظار یک درام دارای کاربردهای زیادی است که در مطالب فوق برخی از آنها را شرح دادیم. غافل از اینکه کلمه صنعت بیش از آنچه که فکر کنید دارای دسته بندی است. پس کارایی این سازه در این بخش به اتمام نمی‌رسد. بر اساس تحقیقات انجام شده یک درام می‌تواند در فرایند‌هایی مانند انتقال مواد، جداسازی اجزا، سوراخ‌کاری و برش و تنظیم سرعت و جهت حرکت مفید واقع شود.

 

انتقال مواد

یک کاربرد مهم درام ثابت انتقال مواد است، این سازه در نوار نقاله برای منتقل کردن وسیله‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با قرار دادن مواد روی نوار نقاله و حرکت آن، مواد مداوم از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر منتقل می‌شود. این کاربرد در صنایع مختلف مثل صنعت معدن، صنعت ساختمانی و صنعت غذایی استفاده می‌شود.

 

جداسازی مواد

در بخش داخلی درام ثابت نوار نقاله می‌توان عمل جداسازی مواد مختلف را انجام داد. با تنظیم کردن سرعت و زاویه نوار نقاله، مواد با هر وزنی  که دارند می‌تواند از یکدیگر جدا شوند. این کاربرد در صنعت‌هایی مثل معدن، مواد آشامیدنی و همینطور  بازیافت مواد قابل استفاده است.

 

سوراخ‌کاری و برش متریال 

دیگر کاربرد درام ثابت در نوار نقاله سوراخ‌کاری و برش مواد است. با قرار دادن ابزارهای مناسب بر روی نوار نقاله و تنظیم سرعت و قدرت درام، می‌توان مواد را سوراخ کرد یا آنها را برش داد. این کاربرد در صنایعی مثل چوب و فلز مفید است. البته این اقلام باید دارای حجم بالایی باشند.

 

تنظیم سرعت و جهت حرکت

مورد دیگر کاربرد درام ثابت، تنظیم سرعت و جهت حرکت درام در نوار نقاله است. برای تنظیم کردن سرعت و جهت حرکت مواد استفاده می‌شود. با این تغییرات در درام، می‌توان سرعت و جهت حرکت مواد را هم تنظیم کرد. از جمله کاربرد درام ثابت در این مورد، صنعت‌هایی مانند صنعت بسته بندی و صنعت خودروسازی است.

 

فرایند تولید کاربرد درام ثابت

مراحل تولید درام ثابت ممکن است بسته به نوع درام، برند درام و کاربرد آن سازه ثابت متفاوت باشد. در ادامه هر کدام را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم. اولین مرحله در تولید هر وسیله‌ای طراحی آن است، در این پروسه طبق نیاز‌های موجود و با توجه به کاربرد درام ثابت طراحی می‌شود. این نیازها شامل اندازه، شکل، جنس، نوع مواد ساختاری و سطح پوشش آنها هستند. 

گام بعدی تهیه مواد است. هر وسیله‌ای از یک سری مواد اولیه ساخته می‌شود که وجود هر یک ضروری است. مواد اولیه در تولید درام ثابت ممکن است هر یک از موارد، فولاد، آلومینیوم، پلاستیک و غیره را شامل شود. جنس درام با توجه به کاربرد‌ درام ثابت و نیاز‌ها تولید می‌شود.

در گام بعدی وارد فرایند تولید درام ثابت می‌شویم، در این مرحله درام ثابت نوار نقاله شکل اساسی خود را می‌گیرد. در این گام عمل برش، شکل دادن، جوشکاری، تراشکاری و باقی عملیات های مکانیکی صورت می‌گیرد. چهارمین بهش مرحله‌ی پوشش دهی است، که سطح آنها را با روکش‌ها یا پلیمر‌های مقاوم در مقابل سایش و خوردگی پوشش می‌دهند.

قطعا پس از تولید هر چیزی کیفیت آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، پس از تولید در این مرحله کیفیت درام ثابت را بررسی می‌کنند. هدف از این کار اطمینان از عملکرد درست این قطعه مکانیکی است. در این بخش کنترل کیفیت استاندارد‌های مورد نظر را نیز در نظر می‌گیرند.

پس از بررسی کیفیت به آخرین فرآیند دخیل در تولید درام یا همان آزمایش کردن می‌رسند، هدف آزمایش این است که این قطعات به درستی عمل کنند و خللی در انجام عملیاتشان پیش نیاید. این آزمایش ها ممکن است شامل تست فیزیکی، عملکردی حتی شیمیایی باشد. 

 

اصول طراحی کاربرد درام ثابت

در طراحی باید کاربرد درام ثابت و برخی اصول و ملاحظات مهم را مد نظر بگیریم. درام ثابت باید قادر به حمل کردن و جابجایی بارهای سنگین و حجیم باشد. بنابراین در طراحی آن باید با محاسبه کردن و انتخاب مناسب قدرت موتور و سیستم باربری را در نظر گرفت و در این باره دقت بیشتری کرد.

مقاومت از دیگر اصولی است که در طراحی و کاربرد درام ثابت (درام هد) باید در نظر گرفت. درام ثابت باید مقاومت کافی در برابر فشارهای وارد شده، ضربه  های سنگین داشته باشد. بنابراین، در طراحی آن باید از مواد مقاوم و همچنین سازگار با شرایط‌‌ کار استفاده شود.

پوشش نیز از مهم‌ترین مواردی است که باید طبق یک طراحی اصولی ساخته شود. در واقع برای جلوگیری از ساییده‌گی و خرابی نوار نقاله، درام ثابت (درام هد) باید دارای پوشش مناسبی باشد. و این پوشش معمولاً از مواد مانند لاستیک یا پلیمرهای مقاوم ساخته می‌شود.

قابلیت تنظیم و تعادل در این قطعه امری بسیار مهم است. تمام دستگاه‌ها و ابزارهای تولید شده طبق اصول خاص عمل می‌کنند و قابلیت تنظیم کردن را دارند. درام ثابت نیز باید به طور دقیق تعادل داشته باشد و تنظیم شود. با این کار نوار نقاله به درستی حرکت می‌کند و همچنین از لغزش و انحراف نوار نقاله نیز جلوگیری می‌‌شود.

در طراحی درام ثابت، باید قابلیت نگهداری و تعمیرات را در نظر گرفت. این موضوع شامل دسترسی آسان به اجزا، قابلیت تعویض کردن سریع قطعات و استفاده از سیستم‌های مانیتورینگ و راه‌اندازی است. اصول طراحی درام ثابت فقط به اینجا ختم نمی‌شود، و انتخاب قطر درام، انتخاب عرض درام، انتخاب جنس درام، انتخاب روکش درام و انتخاب سیستم از جمله آنها است.

 

قیمت کاربرد درام ثابت

کاربرد درام ثابت بر قیمت آن تاثیر دارد، که این موضوع به معیار‌های مختلفی بستگی دارد، درواقع عوامل متعددی تعیین کننده قیمت آن است از جمله آنها می‌توان به قطر بدنه، طول بدنه، مواد اولیه سازنده و استحکام درام ثابت اشاره کرد. در این قسمت به برخی دیگر از این عوامل اشاره می‌کنیم و توضیحات بیشتری را ارائه می‌دهیم.

اندازه و ظرفیت اولین محرک افزایش بها در این سازه است درام‌های بزرگتر و با ظرفیت بیشتر معمولاً قیمت بالاتری دارند. که این موضوع به دلیل استفاده از مواد بیشتر و نیاز به ساختار قوی‌تر است. جنس و کیفیت ساخت نیز در این حوزه موثر است. استفاده از مواد با کیفیت بالا و فناوری پیشرفته در ساخت درام ثابت می‌تواند قیمت را افزایش دهد. همچنین، استفاده از قطعات و لوازم جانبی با کیفیت نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

پوشش‌های مختلفی برای درام ثابت در نظر گرفته می‌شود که هر کدام قیمت متفاوتی دارند. برخی از پوشش‌ها شامل روکش‌های مقاوم در برابر سایش و خوردگی هستند که می‌توانند قیمت را افزایش دهند. هزینه‌های مربوط به حمل، نصب و راه‌اندازی درام ثابت نیز ممکن است در قیمت نهایی تاثیرگذار باشند. در کنار این موارد هر چه کاربرد درام ثابت بیشتر باشد و تقاضا برای این وسیله افزایش پیدا کند در هزینه عرضه آن هم تغییراتی به وجود می‌آید.

 

مزایا و معایب کاربرد درام ثابت

هر ابزاری در هر زمینه‌ای که تولید می‌شود دارای معایب و مزایایی است و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است. شناخت این نکات مثبت و منفی می‌تواند شما را در درک بهتر چیستی این سازه‌ یاری کند. در واقع شما به عنوان یک مخاطب زمانی که با مزایا و معایب یک ساختار صنعتی‌ آشنا می‌شوید می‌توانید با دید بازتری کارایی آن را در شرایط مختلف بسنجید.

 

مزایای کاربرد درام ثابت

 درام ثابت قادر به حمل کردن و جابجایی بارهای سنگین و حجیم است، که این امر باعث عملکرد بهتر و کارایی بیشتر نوار نقاله می‌شود. در واقع برای حمل کردن هر باری که وزن بالایی دارد استفاده از درام ثابت پیشنهاد می‌شود. استفاده از فضای کمتر دومین مزیت‌ آن است. درام ثابت به دلیل قرار گرفتن در یک مکان مشخص، نیاز به فضای کمتری نسبت به نوع متحرک خود دارد. چرا که  در یک مکان ساکن است و هیچ حرکتی ندارد، این موضوع می‌تواند به یک مزیت در محیط‌های محدود و فضاهای محدود تبدیل شود. در آخر نصب، نگهداری و تعمیر آسان آخرین‌ ویژگی‌های مثبتی است که این سازه در خود جای داده است.

 

معایب کاربرد درام ثابت

محدودیت در مسیر حرکت، از معایبی است  که در درام محرک وجود دارد. درام ثابت معمولاً در یک مکان ثابت قرار دارد و مسیر حرکت آن محدود است. این موضوع ممکن است باعث ایجاد محدودیت در جابجا کردن بارها و انتقال آنها به مکان‌های دیگر شود. 

درام ثابت نیاز به فضای کافی برای نصب کردن و استفاده دارد که این موضوع یک نکته منفی برای آن محسوب می‌شود. البته این موضوع در محل‌هایی که محدودیت فضایی دارند عیب به حساب می‌آید. درام ثابت معمولا هزینه اولیه بالایی دارد. این قاعده شامل هزینه‌ها در مراحل ساخت، نصب و همینطور سیستم‌های آن است. در کل کاربرد گسترده درام ثابت باعث افزایش هزینه‌های آن شده است، زیرا برای عملکرد درست از اجزای بیشتری نسبت به درام متحرک ساخته شده و در قیمت‌های بالاتری عرضه می‌شود.

 

تفاوت درام ثابت و درام متحرک

درام غلطک ثابت و درام متحرک هر دو از اجزای نوار نقاله هستند که وظایف مشابهی را انجام می‌دهند، اما کاربرد درام ثابت و درام متحرک با یکدیگر متفاوت است. البته آنها در نحوه حرکت و کنترل تنش تسمه نیز دارای وجه تمایز هستند. برای درک بهتر شما در ادامه هر یک را شرح می‌دهیم.

 

نحوه حرکت

همانطور که گفته شد درام غلطک ثابت یا همان درام هد به الکتروموتور و گیربکس متصل می‌شود و به طور مستقیم می‌چرخد و نیروی خود را از آنها می‌گیرد. اما درام غلطک متحرک به طور آزادانه حرکت می‌کند و نیروی جابجایی خود را از تسمه نقاله دریافت می‌کند.

 

تنش تسمه

در درام غلطک ثابت (درام هد) برای تنظیم تنش تسمه نقاله از زاویه درام استفاده می‌شود، در این حالت تنش تسمه به صورت دقیق تنظیم می‌شود. اما در درام غلطک متحرک، این معضل به صورت خودکار توسط وزنی که درام دارد تنظیم می‌شود. به همین علت است که تنش این قطعه در درام ثابت دقیق‌تر است.

 

کاربرد درام ثابت و متحرک

از درام هد در واقع برای نوار نقاله‌هایی که ظرفیت بالا دارند و همینطور از سرعت زیاد برخوردار هستنند استفاده می‌شود. اما درام غلطک متحرک برای نوار نقاله‌هایی که ظرفیت کمتری دارند و همچنین سرعت کم مناسب است. لازم به ذکر است که درام ثابت پیچیدگی بیشتری نسبت به درام متحرک دارد.

 

معرفی گروه صنعتی زیگورات

گروه صنعتی زیگورات سالهاست در زمینه تولید تجهیزات مهندسی شروع به فعالیت کرده‌  است. این گروه صنعتی به ساخت و تولید محصولاتی با کیفیت جهانی در کشورمان روی آورده است. این مجموعه‌ با استفاده از تجربیات متخصصین و کارشناسان خود تولید قطعات مختلف صنعتی از جمله درام را آغاز و بسیاری از تجهیزات وارداتی را بومی سازی کرده است. 

این واحد با رعایت کردن استاندارد‌ها و جزئیات، کیفیت بالاتری را در این زمینه عرضه می‌کند، و متعهد شده است که در هر زمان به دلایل مالی از کیفیت کار خود کم نکند. این تولید کننده صنعتی  با هدف ساخت و تولید تجهیزات مهندسی از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرده است. و در این زمینه به یکی از بهترین گروه‌های صنعتی تبدیل شده است.

گروه صنعتی زیگورات در زمینه تجهیزات مهندسی خدمات متنوعی ارائه می‌دهد. 

زیگورات توانایی طراحی تجهیزات مهندسی را دارا است که شامل طراحی سیستم‌های نوار نقاله، تجهیزات جابجایی مکانیکی و سایر تجهیزات مرتبط با آن است. واحد نام برده تجهیزات مهندسی را با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و استانداردهای بین‌المللی تولید می‌کند. که شامل تولید نوار نقاله، جرثقیل، بالابر و سایر تجهیزات است. خدمات نصب و راه‌اندازی تجهیزات مهندسی را نیز از جمله‌ مزایایی است که این عرضه کننده برای مشتریان خود در نظر گرفته است.

این واحد تولید کننده‌ پس از فروش محصولات خود پشتیبانی و خدمات پس از فروش را نیز ارائه می‌دهد. که شامل تعمیر و نگهداری تجهیزات، تامین قطعات یدکی و ارائه مشاوره فنی است. و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق مشاوره رایگان این مجموعه اقدام کنید. 

 

کلام پایانی

درام ثابت در واقع قطعه‌ای است که به تکمیل سازه‌ای مانند نوار نقاله کمک می‌کند. این درام به موتور و گیربکس متصل است و نیروی کششی خود را از این طریق بدست می‌آورد. ایجاد اصطکاک میان بدنه و تسمه از جمله وظایف مهم این سازه است. این محصول دارای کاربردهای بسیاری است که از جمله آنها می‌توان به صنایع زغال سنگ، فعالیت‌های کشاورزی‌، فولاد، شن و ماسه و غیره اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *